vrijdag 4 januari 2008

Hamamelis

Ik zag vandaag in Hilversum een toverhazelaar in volle bloei staan. Ik ben helemaal weg van deze struik, vanwege de prachtige bloemen, de geur (meestal), de vroege bloei EN omdat de struik ook overal voor gebruikt wordt. Dat is namelijk ook een grote interesse van me, de gebruikswaarde van planten. Ik zal daar regelmatig wat over schrijven. De toverhazelaar, Hamamelis ssp. is voornamelijk een sierstruik, maar de tuinvarianten, meestal afkomstig uit het verre oosten, zijjn ge-ent op de Amerikaanse soort Hamamelis virginiana. Deze bloeit in het najaar (zie de tweede foto) en wordt heel veel gebruikt in de pharmaceutische industrie. Voornamelijk voor huidmiddelen. In heel veel huidzalven zit hamamelis extract. Een heel uitgebreid verhaal kun je vinden op http://plantaardigheden.nl/plant/beschr/gonnve/toverhazelaar.htm (Daar staat een andere toverhazelaar-foto van mij bij)
I saw a witchhazel flowering today in Hilversum. I'm very interested in this plant, not only of his scent, or flowers, or early flowering but I'm interested in the human use of plants and weeds. The first image is from hamamelis ssp but the second is hamamelis virginiana which is used for al kind of skin treatment. The garden hamamelis is flowering from end of januari till march, but the American witchhazel (second image) is flowering in autumn